Hoe ervaart een patiënt een complicatie na een hartoperatie?

Informatie over complicaties

Een hartoperatie is een grote ingreep. Helaas kan door een complicatie het herstel anders verlopen dan verwacht. Patiënten komen dan plotseling voor nieuwe uitdagingen te staan. Dokters zijn gewend hiermee om te gaan, maar hoe ervaart een patiënt een complicatie eigenlijk? De ervaringen van patiënten zijn belangrijk om de zorg te verbeteren. Daarom hebben we afgelopen halfjaar met behulp van interviews onderzoek gedaan naar de ervaringen van patiënten met een complicatie na een hartoperatie.

Wanneer welke voorlichting?

Zowel de timing als de hoeveelheid informatie over complicaties sluit vaak niet aan op de behoefte van de patiënt. Voor de operatie hebben patiënten weinig behoefte aan gedetailleerde informatie over mogelijke complicaties. Te veel informatie kan er namelijk voor zorgen dat patiënten zich onnodig druk gaan maken.

Echter, indien een complicatie optreedt, is de informatiebehoefte groter. Patiënten wensen dan een uitgebreide bespreking en uitleg over de gevolgen van de complicatie. Het is natuurlijk belangrijk om zowel voor als na de operatie uitleg te geven aan patiënten, maar de hoeveelheid informatie kan het beste aangepast worden aan de omstandigheden.

Communicatie over complicaties kan beter

Duidelijke communicatie is belangrijk voor patiënten die geconfronteerd worden met een complicatie. Onduidelijkheid zorgt voor onzekerheid, hulpeloosheid en angst bij patiënten en hun naasten. Patiënten benadrukken het belang van nazorg en emotionele ondersteuning na een gecompliceerd beloop. Door deze behoeften te herkennen en naasten te betrekken bij de zorg, kan de emotionele last tijdens het herstel verminderd worden.

“De complicatie, nou daar kan ik eigenlijk heel weinig over vertellen want daar vond ik de communicatie slecht in. Er is eigenlijk nooit exact gezegd wat er misgegaan is.”

Na de operatie: Hoe nu verder?

Behandelingen en controle afspraken na de operatie in hetzelfde ziekenhuis en bij dezelfde arts worden door patiënten als prettig en geruststellend ervaren. Dit komt omdat de arts al bekend is bij de patiënten en op de hoogte is van hun medische geschiedenis.

“Als je bent geopereerd in het Amphia, dan is het fijn dat je daarna ook bij dezelfde dokter blijft voor controle. Die weet precies wat er is gebeurd.”

“Je krijgt een specialist die je nog nooit hebt gezien tijdens de weg naar de operatie, want het zijn iedere keer anderen.”

Het verbeteren van de ervaringen van patiënten

Betere communicatie over complicaties met focus op de behoeften van de patiënt dragen bij aan een betere zorgervaring. Door de informatie over complicaties beter af te stemmen op de patiënt en ondersteuning te bieden, kunnen we patiënten helpen bij het navigeren door de uitdagingen van een operatie, terwijl we geruststelling en duidelijkheid bieden die ze nodig hebben. Dit bevordert niet alleen de kwaliteit van de zorg, maar ook de algehele ervaring van de patiënt voor, tijdens en na een hartoperatie.

Geschreven door

Nick VisschersMedical Student